CHP’DEN İTTİFAK TEKLİFİNE MUHALEFET ŞERHİ: SANDALYE HIRSIZLIĞI  
09.03.2018
11784
Yazı Boyutu: A- A+
CHP’DEN İTTİFAK TEKLİFİNE MUHALEFET ŞERHİ: SANDALYE HIRSIZLIĞI

Meclis Anayasa Komisyonunun CHP’li üyeleri Ankara Milletvekili Murat Emir, Artvin Milletvekili Uğur Bayraktutan, Çanakkale Milletvekili Muharrem Erkek, Çorum Milletvekili Tufan Köse, Kocaeli Milletvekili Fatma Kaplan Hürriyet ve Muğla Milletvekili Akın Üstündağ, Meclis Anayasa Komisyonunda kabul edilen ittifak teklifine muhalefet şerhi yazdı.

Muhalefet şerhinde, “MHP’nin barajı geçeceği bir formülasyona uydurulmuştur. Yapılmak istenen bu ‘kirli ittifak’ zorlamadır, şantajın kendisidir. AKP-MHP ortaklığının planladığı ittifaka göre, milletvekilleri önce alınmakta, sonra paylaştırılmaktadır. Bu, haksız bir uygulamadır ve en kestirme ifadeyle sandalye hırsızlığıdır” görüşü bildirildi.

CHP’nin ittifak teklifine yazdığı muhalefet şerhinde şu ifadeler yer aldı:

MHP’NİN BARAJI GEÇECEĞİ BİR FORMÜLASYONA UYDURULMUŞTUR
Geldiğimiz noktada, seçim barajının demokrasiye uydurulması yerine, baraj korunarak tüm seçim sistemi MHP’nin barajı geçeceği bir formülasyona uydurulmuştur. Üstelik baraj bir şantaj aracı olarak ele alınmış, yüzde 50+1 oyun sağlanması karşılığında, iktidara destek partilerin barajı bypass edebileceği sistem teklif edilmiştir.

EŞİTLİK VE TEMSİLDE ADALET İLKESİNE AÇIKÇA AYKIRIDIR
Teklif kanunlaştığı durumda, yüz bin oy alan bir parti ‘ittifak’ yaptığı durumda Meclis’te temsil elde edebilecek, ama beş milyon oy alan bir parti Meclis dışında kalabilecektir. Bu durum eşitlik ve temsilde adalet ilkesine açıkça aykırıdır.

KIRILMA NOKTASI
AK Parti ve MHP ortaklığıyla getirilen ve kamuoyunda ’ittifak teklifi’ olarak bilinen kanun teklifi, siyasi tarihimizde bir kırılma noktası oluşturacaktır. Teklif, halk iradesine, telafisi çok zor darbeler vurulmaktadır.

TÜRKİYE’NİN GELECEĞİ KURGULANMAKTADIR
Bu teklifle Türkiye’nin geleceği kurgulanmaktadır. Çoğulculuğu ve demokrasiyi yok ederek mühürsüz referandumla kurulan tek adam rejimini tahkim etme ve milleti tek tipleştirmek hedeflenmektedir. Çünkü bu metinle yasal zemini atılan, şimdilik AKP ve MHP’nin içinde yer alacağı gözüken ‘Cumhur İttifakı’yla, millete tek tip kıyafet giydirilerek, siyaset kimliksizleştirilmek istenmektedir.

KİRLİ BİR İTTİFAK
Söz konusu bu ittifakın içindeki partilerden biri, parlamentodaki barajdan, öbürü yürütme organındaki barajdan kurtulmak için böylesine kirli bir ittifak icat edilmiştir.

OY ARTIRMADAN MİLLETVEKİLİ ARTIRMA PROJESİDİR
Bu proje, oy artırmadan milletvekili artırma projesidir; ‘nasıl artırırız’ diye oturmuşlar, hesap yapmışlar ve çıkaramayacakları milletvekillerini bir sepete koyarak, o sepetin üzerinden paylaşıma gidilmiştir.

DEMOKRASİYİ YOK EDER
Partilerin kimliklerini yok eden böyle bir sistem, demokrasiyi yok eder, çoğulculuğu ortadan kaldırır; yasama organı ve yürütmede katı iki partili bir sistem gelir.

SEÇİM İTTİFAKLARINA KARŞI DEĞİLİZ
CHP olarak, adaletli olması takdirinde seçim ittifaklarına karşı değiliz. Mesela Avrupa’da bazı ülkelerde ittifaklar adalet temelinde, dürüstçe, mertçe yapılmaktadır; orada ittifaka giren partiler sıklıkla, AKP-MHP ortaklığının yaptığı gibi, ayrı milletvekili listeleri sunma şeklinde değil tek listeyle seçime girmektedir.

TÜRKİYE’DE YENİ BİR SOPALI SEÇİMİN ÖNÜNÜ AÇACAK DÜZENLEMELERDİR
Teklifle seçimlere ilişkin getirilen hükümler, ifade ettiğimiz gibi seçim sonuçların baştan güvenirliliğini yok etmektedir. Seçimlerin güvenirliği ve güvenliği, seçimlerin yapılması kadar önemli bir konudur. Sandıkların birleştirilerek taşınması, mühürsüz zarfların geçerli sayılması, sandıklara güvenlik güçlerinin müdahalesi ve seyyar sandığın kanuni düzenlemeye bağlanması Türkiye’de yeni bir sopalı seçimin önünü açacak düzenlemelerdir.

SİYASİ AHLAKSIZLIK VE FIRSATÇILIKTIR

Ülkemizin bütünlüğüne yönelik ciddi tehditlerin söz konusu olduğu ve Türk Silahlı Kuvvetleri’nin güney sınırımızda Zeytin Dalı Harekâtı’nı sürdürdüğü bir dönemde, AKP-MHP ortaklığının, böylesine kritik bir düzenlemeyi öncelikle gündeme getirmeyi düşünmesi, sonra kamuoyunda tartışılmasını önlemesi siyasi ahlaksızlık ve fırsatçılıktır.

BUNUN ‘OY HIRSIZLIĞI’ OLDUĞUNU SÖYLEMEK HAKSIZLIK OLMAYACAKTIR
Seçim müdürlerini değiştirerek, siyasi partileri sandık kurulu başkanlığından uzaklaştırarak, mühürsüz olabilecek oyları da o sandıkta geçerli sayarak, bu sandıkların gerektiğinde aynı seçim bölgesinde olmak kaydıyla istenilen uzaklığa götürerek ve istenilen biçimde değiştirilmesinin önünü açarak dört dörtlük bir faul oluşmaktadır. Dolayısıyla bunun ‘oy hırsızlığı’ olduğunu söylemek haksızlık olmayacaktır.

SOPALI SEÇİMDİR
Muhalefet partilerinin denetimlerinin dışına çıkartılan ve sürekli olarak siyasi iktidarın, polisin, jandarmanın, sandık kurulu başkanının, ilçe seçim kurulu başkanının, seçim müdürlerinin, YSK’nın insiyatifine terk edilmiş bir seçim ne kadar meşru olur? Bunun adı polis ve jandarma gözetiminde seçimdir, sopalı seçimdir.
Siyasi partiler ittifak yapabilirler, yapmayabilirler ama ittifak yaptılar diye haksızlık yapma hakları, bir başkasının avantajını yok etme olanakları veya kendilerine fazladan bir avantaj sağlama, kanun yoluyla oy devşirme olanakları yoktur. Burada seçmen iradesi saptırılmaktadır. Oy hırsızlığı veya kirli ittifak dediğimiz tam anlamıyla da budur.

YAPILMAK İSTENEN BU ‘KİRLİ İTTİFAK’ ZORLAMADIR, ŞANTAJIN KENDİSİDİR
11. madde ile 16 Nisan Referandumu sonuçlarının meşruluğunu yok eden ‘mühürsüz zarf’ ve ‘pusula skandalı kanunsuzluğu’ hükme bağlanarak kanuni hale getirilmektedir. Yapılmak istenen bu ‘kirli ittifak’ zorlamadır, şantajın kendisidir. Oy pusulasında, ittifak yapan ve yapmayan partilerin alanları arasında büyük eşitsizlik bulunmaktadır.

SANDALYE HIRSIZLIĞIDIR

Teklifle oylar, önce ortak sayılıyor, geçersiz olması gerekenler geçerli yapılıyor, mühür pusuladaki ittifak alanı içinde nereye vurulursa vurulsun oylar ittifaka kaydediliyor. AKP-MHP ortaklığının planladığı ittifaka göre, milletvekilleri önce alınmakta, sonra paylaştırılmaktadır. Bu, haksız bir uygulamadır ve en kestirme ifadeyle sandalye hırsızlığıdır ve maalesef bu tasarıyı getirenler buna tevessül etmiş durumdadır.
Yüzde 10’luk ülke barajı tamamen kaldırılmalı. Seçmen iradesinin parlamentoya tam yansıması sağlanmalıdır.

İTTİFAK TEKLİFİNE MUHALEFET ŞERHİNİN TAMAMI İÇİN TIKLAYINIZ

CHPnet

SİTELERİ